Svenska Weekendtips – Saltstänkta Äventyr i Ramsvik!

Häng med till västkusten och den Bohusländska skärgårdspärlan Ramsvik som i Skageraks strandkant utlovar ett paradis både för semesterfirare och krabbor. Och då menas särskillt de små krabbor som matas flitigt från bryggan av både små och stora barn.

Krabbfiskebrygga DSC_8157

Eftersom Ramsvik har funnits så länge har folk semestrat här i generationer, många som var här som barn kommer nu hit med sina egna barn för att meta krabbor, bada, åka båt och bara vara.

För mig är detta första gången jag upplever Ramsvik så man kan utgå från att mina ögon är ofärgade. Är även en novis krabb och skaldjursfiskare och skulle aldrig bege mig ut med en utombordare på egen hand så, något av en (väst)kustnybörjare är jag allt. Men jag har hört på förhand att Ramsvik inte är vilken camping som helst. Kvalitén, stämningen och utsikten ska vara hög!

Det doftar grill i luften och det hörs ett svagt vågskvalp från pastellfärgad horisont. Från fiskebodar och förtält hörs en blandning av skratt, samtal, bestickskrammel och sorl när jag kryssar förbi mellan husvagnar och villavagnar med en bricka skaldjur från den del av campingen där min lilla fiskebod ligger mot syrrans villavagn där middagsbordet står dukat med dagsfärska skaldjur från Skageraks fiskevatten: krabba, havskräftor, räkor. Grillat älgkött från Bergslagens skogar som min bror tagit med, bohuslänska grönsaker från campingens egen närbutik, allt kryddat med glad västkuststämning och lime aioli från Smögenbryggan.

Barnen springer i klungor, skrattar och leker i semestermjuka kläder, foppatofflor, hoodtröjor, någon har fortfarande flytvästen på. Tonåringarna har håret uppsatt i avslappnade tofsar. Glider runt på campingen och spanar in nya bekantskaper. Ganska många hurtiga semesterfirare joggar förbi i träningskläder utanför staketet där vi sitter och äter vår sena västkustmiddag och skålar för livet med ett glas krispigt vitt. Livet på en pinne på en av Sveriges trevligaste campingar!

Ramsvik, beläget i hjärtat av den svenska Västkusten och nära flera Bohuslänska skärgårdsutflykter som Smögenbryggan, Fjällbacka, Hunnebostrand, Lysekil med havets hus samt Nordens Ark där några exempel av världens största Tigerarter finns samt utrotningshotade kattdjur som Snö Leopard och Persisk Leopard.

Campingen i Ramsviken har funnits sedan 1958 och drivs idag av andra generationen familjen Backlund. Redan innan det blev en riktig camping kom semesterlediga från när och fjärran för att besöka den sagolikt vackra Bohuslänska omgivningen. Bonden som ägde marken innan det blev camping tyckte att det var jobbigt att området var så populärt att besöka. Folk som tältade och skräpade ner var ingen höjdare så han började leta efter någon som kunde ta tag i allt och organisera för semesterfirarana. Lars-Åke Backlund och hans kompisar tog då tag i saken och startade drömcampingen. På 60-talet inträffade en succé när Lars-Åke byggde Sveriges första campingstuga. Några av dessa stugor finns fortfarande kvar, små ”trätält” som finns precis vid utfarten. Inte mindre än 200 små tältstugor fanns på campingen på 60-talet. Campingen var redan då känd för sina många aktiviteter och danskvällar och härliga stämning. 1999 tog dagens campingägare över, sonen Torbjörn Backlund som förnyade campingen med högre standard, ny servicebyggnad med kök, dusch, bastu och restaurang.

I dagens Ramsvik görs stora satsningar på den populära Outdoor-trenden. Utomhusupplevelser i naturen. ” Folk har kommit hit i alla tider och njutit av naturen på olika sätt. Vi har fantastiska dykvatten, fiskevatten, vandringsleder och en vacker natur som gör att många kommer hit för att utöva sina utomhusintressen. Vi har ett stort event, Icebug Xperience i september där gäster från hela världen kommer hit och springer trailrunning och vandrar 7,5 mil på 3 dagar. Vi har en före detta landslagscyklist som arrangerar Mountainbikeläger i mitten på september. Dykare, terränglöpare, vandrare, fiskare, kajakpaddlare tycker att Ramsvik är en bra utgångspunkt där de bor precis intill natur och hav

Berättar Annika Backlund som idag jobbar och driver campingen.

Sandstrand DSC_0085
Hyra stuga SjöbodstugorRestaurang IMG_0220Sjöbodstuga 6 Comfort

Just stämningen är något undertecknad kan skriva under på är väldigt god och positiv. Jag kände mig otroligt välkommen överallt. Första kvällen gick vi en promenad för att titta på omgivningen och njuta av utsikten. När vi kom tillbaka var det krabb-race intill restaurangen. Både vuxna och barn ville ta del av tävlingen där Ramsviks snabbaste krabba skulle koras.

Efter racet ville många barn ta selfies med den vinnande krabban som snabbt fick riktig idolstatus när den gick i mål. Gissar att det var ett av kvällens samtalsämnen kring campingens alla middagsbord den kvällen.

På kvällen, efter krabbfiske, krabb-race, grillning och promenad kröp vi upp på vårt loft i stugan och låg i mörkret och pratade om dagens intryck innan vi somnade. Så mysigt. Vi vaknade av oss själva när klockan var halv tio och låg och drog oss medan vi lyssnade på alla ljud utanför. När klockan var tio fick vi extraenergi när en glad signaturmelodi spelades upp och samma man som skötte krabb-racet berättade om dagens schema på Ramsvik samt bjöd in alla barn på födelsedagskalas på kvällen i restaurangen för Ramsvikskrabban som fyllde år.

För den här dagen hade vi planerat in en båttur ut i den Bohuslänska skärgården med målet att hitta oss en kobbe eller ett skär för att ta en paus att bada och ha picknick på. 400kr kostar det att ha en båt i fyra timmar vilket verkligen var värt pengarna. Flytvästar för alla former och storlekar finns att låna på Ramsvik.

Det är så otroligt vackert att man nästan får lite ont i hjärtat av att åka runt bland de karga stenöarna omgiven av blått vatten och små fina hus, fiskebodar och bryggor här och där.

Tillbaka på Ramsviks krabb-brygga mitt på eftermiddagen efter lite chill med glass och jordgubbar från Ramsvik egen butik bestämde vi oss för att dagen inte var slut ännu. Vi tar en tur till Smögenbryggan och handlar lite skaldjur till kvällen.

Man kan tro att middagen kanske skulle kunna fiskas upp direkt från campingen men de små krabborna som barnen håvar upp med hjälp endast av ett snöre med en klädnypa och en räka på är väldigt små. Det är mer som en rolig lek där krabborna blir matade, fångade och i släppta igen. Det är nästan som om de kastar sig på varenda litet krabb-meta för de vet att de kommer bli släppta även om de fångas upp först och blir bjudna på lite mat av barnen på bryggan.

Ett tips angående shopping på Smögenbryggan, i princip allt som finns på bryggan finns fast billigare i de stora outlet-butikerna på parkeringen utanför. Snygga jackor, träningskläder, skor, seglar och marinkläder. Så att man som landkrabba kan känna sig hemma bland alla skepp, segelbåtar, kaptener och sjömän på bryggan.

Längs smögenbryggans långa promenad ryms allt från stora yachter till fiskebåtar, segelbåtar och skränande fiskmåsar. Många norrmän njuter av svenska västkusten och ligger förtöjda på smögenbryggan. Man kan bara ana att livet på en båt är rätt härligt när man ser hur gemytligt det ser ut när de ligger i hamns och läser, dricker thé, spelar yatzy och dricker Rosé på båtarna.

Det är mysigt att strosa längst med bryggan, titta på människor, äta en glass eller frozen yoghurt, eller en räkmacka på någon av de många restaurangerna.

När man kommer till delen där alla segelbåtar är viner det och visslar i alla master. Häftigt och ovanlig känsla för en landkrabba som mig!

Dagen efter vaknade vi igen, som tidigare morgnar till samma glada trudelutt. Det regnade ute så vi hoppade in i bilen och åkte till Nordens Ark. Regnet öste ner men vi fick låna paraplyer. Nordens Ark är en väldigt vacker djurpark med ett långt promenadstråk bland alla djuren. Vi gick i timmar det regniga vädret till trots. Kanske tack vare det var det väldigt lugnt och behagligt i parken. Vi såg de stora rovfåglarna, Berguv, Pilgrimsfalk, olika ugglor.

Häftigt att se de stora tigrarna springa och leka, jaga varandra i hägnet. Helt klart värt ett besök. Fina omgivningar och platser att sitta och fika på i närhet till djuren. Absolut en bra idé att ta med fika så att man kan picknicka med utsikt över tigrar och vargar.

Fler semestertips:

comments

Lisa Sjödahl

Chefredaktör

Välkommen till Blogozine - En plattform som tar ställning och gör skillnad. Vårt Magazine finns för att inspirera alla våra läsare att tro på sig själva och nå sina mål och drömmar. Allt innehåll är skapat av redaktörerna i våra olika vertikaler: Mode, skönhet, Musik, Wellness, Inredning samt Livsstil. Vi vill uppmuntra våra läsare att i alla lägen ha ett öppet sinne och stötta sina medmänniskor. Vi tror nämligen på att vi får det vi ger. Framförallt är Blogozine en plattform som vill publicera - Din historia - På Ditt sätt.